עוד לפני שמגפת הקורונה אילצה מגוון עצום של עסקים ותעשיות לספק שירותים מרחוק,
עולם הרפואה אימץ חדשנות טכנולוגית אשר באה לידי ביטוי באמצעות מתן שירותי רפואה מרחוק.
רוב המוסדות הרפואיים והפרקטיקות הפרטיות אימצו את הרפואה מרחוק לצורכי אבחון,
טיפול ובקרה אחר מטופלים בעיקר באמצעות אפליקציות ואתר האינטרנט של קופות החולים.
מטופלים נהנים מהנוחות ומהגישה הקלה לרופאים, בעוד שספקי השירות,
נהנים מחיסכון בעלויות ומיעילות והנגשה של שירותי בריאות אלקטרוניים לציבור הרחב.
למרות יתרונותיה הרבים של הרפואה מרחוק, לא כולם נהנים מגישה ייחודית זו לאספקת שירותים רפואיים.
כחולה, חובה להבין את יסודות הרפואה מרחוק, כמו גם את יתרונותיה ואת חסרונותיה הפוטנציאליים.
למרות ההבדלים הרבים בין טלמדיסין (רפואה מרחוק) לביקור שגרתי אצל הרופא, הרפואה מרחוק אינה חסינה מפני רשלנות רפואית,
וחולים עלולים לסבול מהשפעות מזיקות של רופא או איש מקצוע רפואי אחר אשר מבצע אבחון בנושאים שמעבר לתחום המומחיות שלו,
תוך לקיחת היסטוריה רפואית או תיעוד רפואי שאינו מספק.
לחלופין ניתן לראות מקרים בהם הרופא נכשל באבחון מצב חמור ומשכך מספק המלצה רפואית שגויה.
אם נגרם לכם נזק כתוצאה מסיבוך הנובע מאבחון מרחוק של מצבכם הבריאותי
צרו קשר עם משרדנו לקבלת ייעוץ והכוונה מעורך דין לרשלנות רפואית.
התקשרו עוד היום לטלפון 03-9393848 כדי לדון בעניינכם ולקבל ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות,
לחלופין השאירו פרטים בטופס המצורף מטה ונשוב אליכם בהקדם.
מהי רפואה מרחוק?
רפואה מרחוק היא בעצם הרפואה המסורתית – אבחון וטיפול – תוך שימוש באמצעים לא מסורתיים.
רפואה מרחוק אינה רק שירותי בריאות וחינוך, אלא גם ניטור ומדידה טכנולוגיים שמטרתם קידום הבריאות ומניעת מחלות.
הטכנולוגיה באה לידי ביטוי באמצעות אפליקציות לטלפונים חכמים, מכשור לביש,
שיחות וידיאו המחברות מרחוק בין הרופא למטופל לצורך קבלת טיפול רפואי, לצורך מניעת החמרה של המצב הרפואי ועוד.
מבחינה מעשית, רפואה מרחוק מאפשרת התייעצות ואבחון בזמן אמת.
לדוגמא, חולה יכול להתייעץ עם הרופא בנוחות ביתו, פנים אל פנים, באמצעות ועידה טלפונית.
ניתן לעשות זאת באמצעות מחשבים, טאבלטים או סמארטפונים.
רופא יכול לשמוע ואולי לראות את הסימפטומים של המטופל
לפני שהוא מחליט אם הוא יכול לאבחן את המטופל ולהמליץ על טיפול או לתאם ביקור במשרדו.
עבור חלק מהמטופלים באוכלוסיות חלשות או כאלה הרחוקות ממרכזי ערים,
ביקורים וירטואליים עשויים לאפשר גישה רחבה יותר לשירותי בריאות, פחות זמן נסיעה וזמני המתנה קצרים יותר לתורים.
מטופל יכול לשלוח דואר אלקטרוני לרופא ולהעלות תמונה של גידול חשוד ולהמתין לאבחון, פגישה או הפניה.
אם מטופל מופנה להמשך טיפול במקום אחר,
רשומות רפואיות אלקטרוניות מאפשרות לרופאים המפנים להעביר בקלות את רישומי המטופלים לרופאים מטפלים אחרים.
מלבד התייעצות ואבחון, רפואה מרחוק כוללת ניטור ומניעה של מחלות.
ספקי שירותי הבריאות אוספים נתונים ממטופלים המועברים באמצעות מכשירים,
כמו מכשירים לבישים או יישומי טלפון המספקים קריאות לחץ דם ורמת גלוקוז,
וכל זאת תוך הימנעות מהגעה לבדיקות בחדר הרופא וחשיפה לחולים אחרים.
אנשי רפואה המקבלים את הנתונים יכולים לזהות בעיות עבור חולים במחלות כרוניות כאשר לחץ הדם או רמות הסוכר עולות.
כמו כן, טיפול ממושך במוסד רפואי יכול לעבור לטיפול ביתי תוך שמבוצע מעקב מרחוק אחר מצבו של המטופל.
הסיכונים של רפואה מרחוק
מטופלים עשויים ליהנות מהנוחות של רפואה מרחוק, אך האם הם יודעים מה הם מקריבים?
כמו הרפואה המסורתית, הפיקוח על הרפואה מרחוק חשוב גם הוא לצורך הגנה על המטופלים.
מאחר שרופאים, בתי חולים ומרפאות משתמשים ברשת האינטרנט לשירותים טכנולוגיים אלה,
עליהם לוודא כי צדדים שלישיים יטפלו בבטחה בנתוני המטופלים ויבינו את המורכבות של פרטיות המטופלים.
למרות החיסכון בעלויות, הנוחות והנגישות,
הטכנולוגיה חושפת מטופלים לרשלנות מצד ספקי שירותי בריאות ומוסדות שמתרשלים בעת מתן שירותי ניטור מרחוק.
לדוגמה, מטופלים אשר מבוצע ניטור אחר מצבם באמצעות מכשור לביש.
בהתבסס על הקריאות שמספק המכשיר הלביש,
רופא עשוי לשנות את התרופות של המטופל וזאת על סמך איסוף נתונים אלקטרוני המעיד על מצב חירום, כמו רמות גבוהות של סוכר בדם.
עם זאת, מתן טיפול תרופתי ללא ראייה של המטופל קודם לכן עשוי להיחשב לרשלנות רפואית בנסיבות מסוימות.
השאלה המהותית בתביעת רשלנות רפואית היא האם מעשיו או מחדליו של הרופא
מייצגים חריגה מהפרקטיקה הרפואית הרגילה, ומההתנהלות המצופה מהרופא במצבו הספציפי של המטופל.
מכיוון שרופאים מסתמכים על מסירת נתונים אלקטרוניים, כמו רשומות רפואיות חיוניות המועברות בצורה אלקטרונית
ותסמינים המועברים על ידי המטופל כדי להציל את חיי החולה בשעת חירום,
שאלה מרכזית נוספת היא האם הרופא יכול לבצע אבחנה נכונה ללא בדיקה פיזית
של המטופל והאם הרופאים משיגים הסכמה מדעת מלאה הנדרשת בביקורים וירטואליים,
ומספרים למטופל על חסרונות הביקור הווירטואלי בהשוואה להתייעצויות פנים מול פנים?
לא רק הסכמה מדעת, אלא גם סוגיית הפרטיות עולה במקרים של רפואה מרחוק.
כל הרופאים חייבים לציית לחוקי הפרטיות, בדיוק כפי שהם עושים כאשר הם עוסקים ברפואה פנים אל פנים.
כיצד הם מבטיחים כי נתוני המטופלים לא נחשפים לשימוש לרעה מצד שלישי?
מעקב אחר שירותי רפואה מרחוק בישראל
משרד הבריאות המפקח על שירותי הבריאות הניתנים בישראל הפיץ בחודש מאי 2019
את חוזר מנהל הרפואה מס' 6/2019 העוסק באמות מידה להפעלת שירותי בריאות מרחוק.
משרד הבריאות הכיר בכך שלמרות יתרונותיה הרבים של רפואה מרחוק,
טכנולוגיה זו גם טומנת בחובה סיכונים ולכן מנסה משרד הבריאות לפקח ככל האפשר אחר אימוץ האמצעים הטכנולוגים.
לדוגמה, בסעיף 4 לחוזר המנהל מציין משרד הבריאות כי "במידה והנהלת ארגון בריאות קבעה כי השירות הניתן מרחוק הינו ראוי,
תאשר ההנהלה את הפעלתו, תוך פירוט המצבים, המאפשרים את קיום השירות מרחוק לעומת המקרים בהם לא ראוי להשתמש בו ומחויב מפגש פרונטלי.
מובהר כי גם כאשר שירות בריאות מרחוק נמצא כשירות רפואי ראוי,
אין בכך משום אישור לסגור או להפחית זמינות קיימת של שירותים פיזיים מקבילים או להימנע מפיתוח שירותים כאלה במקומות הדרושים.
בנוסף, משרד הבריאות הכיר בסיכון ובמגבלות של אבחון מרחוק וציין בחוזר המנהל כי
" המגבלה שמציב המפגש בשירות בריאות מרחוק מחייבת משנה זהירות בעת קביעת האבחנה ודרכי הטיפול.
לפיכך, נדרשת הכשרה ייחודית למתן שירותי בריאות מרחוק של כלל המנהלים והמטפלים המקצועיים בשירות.
ההכשרה תתקיים טרם התחלת עבודה בשירות. רענון יתבצע מעת לעת ובהתאם לצורך."
התרחבות שירותי אבחון וטיפול מרחוק בתקופת הקורונה
בישראל אומצה עוד לפני הגעתו של וירוס הקורונה שיטת האבחון מרחוק הן באמצעים מתקדמים יחסית
כדוגמת טייטו (TYTO) של קופת חולים כללית והן באמצעים "מיושנים" יותר הכוללים ביקור טלפוני
בו הרופא מתקשר למטופל ושומע את תלונותיו.
למרות האימוץ של שיטות אלו, אין בכך כדי לפטור את המערכת הרפואית מהקפדה על סטנדרט הטיפול הראוי.
למעשה, הדרישות מהצוות הרפואי נותרו זהות לדרישות המצופות מהרופא בביקור פנים מול פנים.
האמור מחייב את הרופאים לחריצות בעתם איסוף המידע על המטופל, הערכת התסמינים שלו, אבחון מחלות ועוד.
אי מילוי אחריות על ידי הרופא עלולה להוות רשלנות רפואית.
אם נפלתם קורבן לרפואה מרחוק משרדנו יכול לעזור לכם
במקרים בהם ספקים של שירותי בריאות מרחוק, אינם מצליחים להשיג הסכמה מדעת,
או מזניחים את ההגנה על הפרטיות של המטופל, הם מסתכנים בטעויות רפואיות, באבחון מוטעה ובפגיעה חמורה במטופלים.
למרות שטלמדיסין (רפואה מרחוק) יכולה לשפר את הרפואה המסורתית,
היא עדיין לא מהווה תחליף מושלם לצורך אבחון מטופלים והטעויות הנגרמות במסגרת עלולים להיחשב לרשלנות רפואית.
האם הרופא שלך אבחן באופן שגוי את מצבך באמצעות אבחון מרחוק?
הרופא לא הזמין אתכם לביקור והסתפק באבחון מרחוק וכתוצאה מכך מצבך הבריאותי הדרדר?
האם הרופא לא הפנה אתכם לחדר מיון וכתוצאה מכך מצבכם החמיר?
אם נפלתם קורבן לרפואה מרחוק פנו לעורך דין לרשלנות רפואית אשר יבחן את המקרה ויבדוק
האם יש ביכולתכם להגיש תביעת רשלנות רפואית. בחינת המקרה במשרדנו תתבצע ללא עלות וללא התחייבות.